Ženská obriezka, patriarchát a preteky v tmárstve

od Kristína Karabová

V posledných dňoch v Rusku vysokí funkcionári (rozumej upachtení, svetskí i „svätí“ muži nad 50, pasujúci sa za obrancov morálky a zachovania tradícií) doslova a do písmena zaliezli do dievčenských gatiek.

Ďalšia vlna tmárstva sa tentokrát prehnala na popud hlavného islamského duchovného – muftiho Ismaila Berdijeva (predsedu Koordinačného výboru moslimov Severného Kaukazu), ktorý sa v stredu nechal počuť , že „treba obrezať všetky ženy, aby na Zemi nebolo neresti, aby sa zmenšila sexualita.“ Ženu vraj Boh stvoril pre to, aby rodila a vychovávala deti. Po vlne kritiky však musel svoju výpoveď zmierniť slovami, že islam ženskú obriezku nepredpisuje, že ide o „čisto dagestanskú obyčaj“, ktorá neškodí zdraviu dievčat. A vôbec, on iba vlastne vtipkoval, že iba chcel povedať, že ženy treba lepšie vychovávať.

Ismail Berfiev, zdroj: online812.ru

Ismail Berfiev, zdroj: online812.ru

Čaplin ako predstaviteľ štátnej ideológie

Na jeho slová zareagoval hlavný pravoslávny tmár Ruska protojerej Vsevolod Čaplin a člen prezidentského Výboru pre „ľudské práva“ Alexander Brod. Otvorili sa im lebečné priestory a odhalili svoje skostnatelé patriarchálne vnútra.  Nezávislé od náboženskej konfesie.

Protojerej Čaplin vyjadril muftimu podporu vychádzajúc, ako inak, z tradícií.  „(Mufti) povedal o svojej tradícii – posvätenej vekmi a uznávanej väčšinou žien žijúcej v tejto tradícii. Pravoslávni majú tradície iné, ale to nám nikdy neprekážalo v tom, aby sme si ctili tradície susedných národov.“ Ďalej Čaplin už pokračuje osvedčenou taktikou najmä posledných rokov – kydať na Západ a jeho hodnoty. Podľa jeho slov, na zrušení podobných praktík nástoja úradníci z OSN, ktoré sa náboženské tradície snažia zameniť na humanistické.

Predpokladá, že obrezať všetky „ženy pravdepodobne netreba“, lebo právoslávne ženy „i tak nie sú nemravné“. Vraví pravoslávny kňaz, ktorý sa len v utorok deň predtým v rádiu Echo Moskvy vyjadril: „A čo je koniec-koncov zlé na vyhubení nejakej časti vnútorných nepriateľov? … Niektorých ľudí „možno a treba zabíjať“. Na otázku, kto rozhoduje o tom, kto je hodný vyhubenia odpovedal: „Voľa Božia a voľa ľudu, s ktorou sa musí zhodovať i voľa moci“ a že Vladimír Putin zo začiatku tiež zavádzal prozápadné reformy a až o niekoľko rokov „začal počúvať svoj ľud“.

Vsevolod Čaplin, zdroj: openrussia.org

Vsevolod Čaplin, zdroj: openrussia.org

Brod za ľudské práva

Alexander Brod ako obhajca ľudských práv (asi taký, ako nacista Milan Mazurek z ĽSNS) oznámil, že je pripravený rokovať o možnosti vykonávať podobné operácie s úradníkmi a duchovnými lídrami Dagestanu. Operácie by sa mali konať v podmienkach stacionáru, za kontroly rodičov dievčaťa. Z pohľadu pána Broda v takom prípade nepôjde o porušenie ľudských práv.

Logike zástancu ľudských práv v prezidentskom výbore RF sa nedá inak, ako tlieskať. Dalo by sa vytvoriť niekoľko analogických otázok na pána Broda: napríklad, či v prípade znásilnenia v podmienkach stacionáru a za kontroly rodičov, tiež nepôjde o porušenie ľudských práv.

Ale klásť takéto otázky pánovi Brodovi je asi zbytočné. Brod totiž veľmi nerozumie pojmu ľudské práva. Rozumie však potrebe vlastného pohodlia. Bol obvinený z toho, že finančné prostriedky Výboru pre práva človeka určené na rekonštrukciu a opravy rôznych sociálnych zariadení, internátov pre deti s postihnutím a detských domov, boli použité na rekonštrukciu jeho vlastného nového bytu.

Ostáva len objasniť, na čo sú takíto vo výboroch pre ľudské práva.

Hlavní humanisti krajiny (a predsa)

Enteo držiaci ikonu

Enteo držiaci ikonu

Brod však čoskoro zistil, že to prepískol. Článok, ktorý vyšiel v Kommersante o 18:30, sa už o 21h zmenil. Podľa nových slov ľudskoprávneho aktivistu, „v mnohých krajinách, v ktorých bola rozšírená ženská obriezka, ju zakázali zo zákona a bolo by vhodné nasledovať ich príklad.“

Najšokujúcejším faktom je však petícia, ktorú inicioval Dmitrij Corionov alias Enteo, o zákaze ženských obriezok na územi Ruskej federácie. Enteo, pravoslávny aktivista hnutia Božia vôľa verejne vystupuje proti „sodomitom“ a svätokrádežníkom, útočí na výstavy a najnovšie žiadal, aby odstránili Pokémonov Go z chrámov.

Hlavný tmár a pomätenec krajiny je jej hlavný humanista.

Opona!

—————————————-

A dívajúc sa spoza opony na tento karneval tmárstva a paternalizmu môžeme tvrdiť, že všetky tieto výpovede a reakcie sa týkajú ženskej cudnosti a redukcii prípadov nevery ako hlavnej hodnoty. Čo znamená, že ženám odopierajú slobodu robiť vlastné rozhodnutia o tom, čo môžu robiť so svojím vlastným telom, manželstvom, či životom.

Diskutovať o kaličení genitálií ako o prevencii nevery, diskutovať o kaličení malých dievčat za konsenzu rodičov v krajine, ktorej zákony také niečo zakazujú a ktorá prijala Konvenciu práv dieťaťa v roku 2016, je šialené. Rovnako ako je šialené obhajovať genitálnu mutiláciu z pozícií zachovania kultúrnych tradícii.

Avšak, podľa správy fondu Pravovaja iniciativa, práve ženy sa v daných horských komunitách vyjadrovali za zachovanie danej tradície, používajúc argumenty, reprodukujúce patriarchálne želanie kontrolovať ženskú sexualitu: „Žena nesmie byť nerestnica“, „Ženskú obriezku treba robiť, aby sa zachoval poriadok v spoločnosti. Všetko závisí na žene, na jej zodpovednosti.“ „Všetkým moslimkám sa musí robiť. Bez toho sa nemôže stať moslimkou. Je to povinné. Je to Sunna“ (po koráne druhý referenčný zdroj islamu, pozn. aut.).“ „Mne to robili, aj ja som robila svojim deťom i vnukom.“

Matky kaličia dcéry, tie kaličia svoje dcéry a systém sa reprodukuje sám až do aleluja. Strihanie orgánov vnútri komunity sa však dá prestrihnúť iba zvonka. Žiadny konsenzus, žiadna priama demokracia, ani žiadne referendum vnútri danej komunity nám tu nebude nápomocné. Spoločnosť, ktorá sa domnieva, že „neresť“ je zlo, ktoré treba vykoreniť chirurgickou metódou, totiž dokáže prinútiť k tomu, aby s tým prestala, iba bezprostredný nátlak zvonka. Žiadny priestor pre dialóg tu nemá miesto. Existujú totiž tradície a hodnotové systémy, ktoré musia vymrieť, keďže v civilizovanom svete nemajú čo hľadať.

Autorka je feministka a rusistka.

Podporte nás.

Pridajte sa prosím k naším podporovateľom, aby sme vám mohli prinášať viac kvalitnej žurnalistiky. Ďakujeme!

Súvisiace články